Gamebasics Hackathon 2.0

Gamebasics Hackathon 2.0

Creativiteit, samenwerking en een enorme dosis vrijheid; Op woensdag 17 mei 2017 was het tijd om de 2e editie van de Gamebasics Hackathon grandioos te laten beginnen. Grandioos? Jazeker! De vernieuwde drie man tellende organisatie had namelijk grote plannen met de kick-off. Dit keer geen kort praatje van de organisatie, maar Kevin Weijers  hield een inspirerend verhaal om alle Gamebasicsmedewerkers op te warmen voor een week vol innovatie. De middag daarvoor waren er door bevlogen professionals met werkelijke unieke en vooral vette ideeën pitches gehouden. Er vormden zich 7 teams welke allemaal een plek binnen het kantoor kregen, om een week lang aan hun eigen idee te kunnen werken. 

 

Na aandachtig naar Kevin te hebben geluisterd, dit besproken (en natuurlijk bekritiseerd) te hebben met Kevin en elkaar, kropen de teams bij elkaar om de strategie te gaan bepalen. Gaan we direct onbevreesd bouwen, of zijn er nog wervelende brainstormsessies nodig? Ga ik zoals altijd programmeren, of ben ik deze week een hippe designer? Relevante vragen, want tijdens de Hackathon mag werkelijk alles. Elk team bepaalde een strategie om binnen een week een vet werkend prototype te kunnen tonen voor de collega’s en natuurlijk (fonkelnieuw) de vakjury. De Hackathon is namelijk ook gewoon een keiharde competitie! De vakkundige jury bestond uit: CEO Jasper (aka de dikke Messi), CMO Dave (monetize all the things!) en daarnaast good old Jeroen Derwort (founding father van OSM). Dit lijkt me een jury om te vriend te houden. Naast de juryprijzen was er ook een publieksprijs te winnen, dus reden genoeg om een week lang vol gas linkerbaan te knallen en met iets tofs te komen!

Cool en tof was het resultaat zeker. Ieder team had na een week een prachtig resultaat. Waar de eerste Hackathon nog groepen “op zoek waren naar de juiste route”, kwamen dit keer alle zeven teams met een goede presentatie. En een vette demo waar Mora jaloers op zou zijn. Vergeleken met de vorige Hackathon waren er minder grootschalige ideaalbeelden en meer concrete, haalbare projecten. Zo zie je maar dat ervaring soms toch ergens goed voor kan zijn.

Na een week vol bloed, zweet, tranen, warme kip, koude kip, massages, pizza en een hoop lol ging het op woensdag 25 mei toch echt om de knaken. Dit was zowel op het GB HQ als in Amsterdam zo, wat voor meerdere collega’s op zijn zachtst uitgedrukt een extra laagje spanning met zich meebracht die week. Ajax stond namelijk op dezelfde dag in de finale van de Europa league, en dat was  toch niet niks. Toch konden alle collega’s zich voldoende bijeen rapen en het oog op de prijs richten. Ieder team had de opdracht zijn pitch binnen de 10 minuten te houden, wat uiteindelijk een forse uitdaging bleek. Hoe laat je immers zien wat je hebt gemaakt, vertel je er nog wat interessants bij én maak je een paar fantastische grappen in 10 minuten?!  Het lukt toch alle teams (soort van). Er werd ge-oohd, ge-aaahd en ge-hahahaad. De jury reikte meerdere prijzen voor o.a. technische innovatie en samenwerking uit en koos uiteindelijk de absolute winnaar. Dit team won ook nog eens de publieksprijs, zei het met welgeteld slechts 1 hele stem verschil boven de nummer twee. Het is overigens de moeite waard om te vermelden dat alle teams uiteindelijk stemmen hebben behaald, wat aangeeft dat alle pitches op een hoog niveau zaten. 

Terug naar de essentie van de Gamebasics Hackathon: Coole shit maken! We kijken er naar uit om de technische innovaties en toffe ideeën terug te gaan zien in OSM. De Hackathon is immers niet alleen voor de lol, maar heeft ook een bijdrage voor OSM. Inmiddels zijn de eerste verkennende gesprekken gevoerd en we verwachten dan ook snel concreet iets met de ideeën te gaan doen!

Na de enquête en de evaluatielunch op hoog (culinair) niveau, kunnen we stellen dat we deze Hackathon met zijn allen wederom tot een groot succes hebben gemaakt. We kijken uit naar de volgende editie! Deze zal eind dit jaar, met wederom een vernieuwde organisatie, plaatsvinden. Ik wens bij deze de nieuwe organisatie veel succes en ik ben benieuwd wat de knappe koppies van GB dan weer voor cools gaan bedenken!

De week is werkelijk, zoals de 18 jaar zonder kampioenschap van Feyenoord, voorbij gevlogen. Ik moet eerlijk zeggen: ,,De Hackathon voelt als een feestweek!”.

Namens de organisatie van Hackathon (2e editie),

Rick

 

Gamebasics

We zijn Gamebasics. Nummer 1 mobile game studio in Nederland. Young professionals met een passie voor voetbal. Het team achter Online Soccer Manager.