HHS Minor ‘Ondernemerschap in ICT’ gestart bij Gamebasics

21 november 2015

Studenten van de Haagse Hogeschool die dit jaar begonnen zijn aan de minor ‘Ondernemerschap in ICT’, hebben hun eerste college op een wel heel toepasselijke locatie gehad: het voetbalstadionkantoor van Gamebasics. In een gastcollege van CEO Jeroen Derwort kregen de studenten een inkijkje in het ontstaan van Gamebasics en Online Soccer Manager.

De groep van 17 enthousiaste studenten kregen eerst een rondleiding door het kantoor. Vervolgens konden ze plaatsnemen op de tribune voor het gastcollege, afgesloten met een borrel.

“Het onstaansverhaal van Gamebasics: begonnen op een zolderkamer en uitgegroeid tot een wereldspeler met 5 miljoen gebruikers, is inspirerend voor de studenten.” aldus Peter Becker, docent aan de Haagse Hogeschool en één van de bedenkers van de minor. “Daarom hebben we het college bij Gamebasics het eerste van het blok gemaakt.”

De groei van Gamebasics werd verteld aan de hand van de Lean Start-up methode, die de basis vormt van deze minor. “OSM is begonnen met een Minimal Viable Product, zo vroeg mogelijk getoetst bij potentiële gebruikers” hield Derwort de studenten voor. “Er was sprake van een duidelijke Pivot, toen bleek dat het oorspronkelijke verdienmodel met advertenties niet bleek te werken. Dit heb ik toen omgezet naar een hybride model van abonnementen en advertenties. Destijds bestond de theorie van Lean Start-up nog niet, maar het was volgens het boekje.”

De Minor ‘Ondernemerschap in ICT’ wordt aangeboden door de Haagse Hogeschool in samenwerking met Crosspring Lab, gevestigd in de Dutch Innovation Factory. Speciaal voor jonge ICT studenten die besluiten om voor zichzelf te beginnen. De ‘Lean start-up’ methode is volgens Becker goed toepasbaar binnen de ICT branche. ‘Vaak beginnen ondernemers met een plan dat ze baseren op een aantal aannames, maar merken dan pas bij het eindproduct waar de knelpunten liggen. Bij de Lean methode test je vanaf het begin bij je eindgebruikers of het product goed is. Hierdoor kom je op het eind niet voor negatieve verrassingen te staan.’

De studenten zullen naast het volgen van colleges een werkend prototype moeten bouwen. Becker: ´Deze koppelen de studenten na elke aanpassing terug aan een groep eindgebruikers. Zo blijft het project in ontwikkeling. Er is niks efficiënter dan een start-up om te leren wat je talenten en je valkuilen zijn.’

Volgens Derwort zit het met de ambitie van de studenten wel goed. “Ik heb veel interessante ideeën gehoord, zoals een nieuw kledingmerk, een reparatiedienst voor smartphones en een start-up die websites maakt voor klanten. Het kan niet anders dan dat de studenten met de learnings van deze minor hun voordeel kunnen doen. Ik vond het inspirerend om ze bij Gamebasics te mogen ontvangen.”

Deel dit artikel