Waarom geeft OSM rugnummer 4 aan een middenvelder?

Waarom geeft OSM rugnummer 4 aan een middenvelder?

“Een Gamebasics-blog!” hoorde ik mijzelf zeggen op een regenachtige middag in een strandtent in Noordwijk. Het einde van de brainstormdag (aka ‘Noordwijksessie’) was nabij… Marketinghoofd Dave deed voor de laatste 30 minuten een poging alle creativiteit op tafel te gooien. Een blog is niet het meest creatieve idee ooit. Echter, de beperkte stroom van informatie naar buiten bij Gamebasics zat me al langer dwars. Teksthoofd Luuk en datahoofd Michiel waren redelijk enthousiast en dit kwam op de lijst. Het gevolg: Ik wil iets bloggen. Waarover dan? Poe…

Een week of 5 later. Een multidisciplinair team dat een hackathonfeature (van 1,5 jaar geleden) voor OSM gaat opleveren. Vet! En dan ook nog een echte voetbalfeature! Die ikzelf samen met teksthoofd Luuk heb gepitcht! Een x-aantal weken complete focus op één feature heeft een groot voordeel: Alles wat met de feature te maken heeft kan worden gedaan. Bij de eerste planning kwam het idee van een blogje al voorbij. Grote blij!

Maar welke echte voetbalfeature bedoel je dan? Messi = Barcelona = 10. Mbappé = PSG = 7. Salah = Liverpool = 11. Hazard = Chelsea = 10. Echter, als je bij OSM een opstelling maakt is het rugnummer dat wordt getoond een equivalent van de positie binnen de formatie. Een doorn in het oog van voetbalpuristen. Laten we spelers een vast nummer geven. Net zoals in het echt!  \o/

Wat als managers (of teams zonder manager) geen rugnummer invullen? Spelers zonder rugnummer in een officiële wedstrijd kan niet. Dit is misschien een aardigheidje in een vriendschappelijke wedstrijd, maar niet meer dan dat. Dus maken we een slim algoritme dat rugnummers toekent aan spelers.

Opvolgende vraag, wat voor speler dient rugnummer 7 te krijgen? Je zou zeggen, de rechtsbuiten of de rechtshalf die basiskandidaat is. Maar OSM specificeert spelers niet als op links of op rechts spelend.

De oplossing: Keeper(1), verdedigers(2,3,5,6), middenvelders(4,7,8,11), aanvallers(9,10). Deze indeling is gegroeid uit het voetbal uit de jaren 20 van de vorige eeuw, toen de formatie 2-3-5 (Ja, 5 aanvallers!) gemeengoed was. Rond die tijd werden ook rugnummers ingevoerd en die werken op basis van die 2-3-5 formatie van links naar rechts gegeven. Door de jaren heen is 2-3-5 gegroeid naar de WM formatie, 4-2-4 formatie en daarna de 4-4-2 formatie. De rugnummers zijn in die jaren niet meeveranderd. (bron)

Dus, het is heel logisch dat in OSM een verdediger rugnummer 6 krijgt en een middenvelder rugnummer 4.

Vincent Blanken

Vincent is Product Owner van OSM en met een intrede in 2008 een veteraan binnen Gamebasics.