Wat hebben we geleerd tijdens Agile Amsterdam 2017?

Wat hebben we geleerd tijdens Agile Amsterdam 2017?

Donderdag 21 september werd er in het knusse Tobacco Theater in Amsterdam een Agile Leadership Conference georganiseerd. Wij waren met vier collega’s aanwezig en samen met zo’n 200 andere bezoekers kregen we enkele inspirerende sprekers uit binnen- en buitenland voorgeschoteld. 

Vanuit twee zaaltjes vertelden diverse sprekers hun verhaal, kiezen was daarom (helaas) noodzakelijk. Hierbij een overzicht van de sprekers die wij gezien hebben op Agile Amsterdam 2017 en wat leuke of opvallende onderwerpen die we daaruit hebben opgepikt:

Niels Pflaeging – Agile Forward Thinker
Al schoppend tegen enkele heilige huisjes en traditionele bedrijfs- en marketingtermen inspireerde Niels Pflaeging ons wel. Hier en daar ontschoot hem zelfs een welgemeende “fuck” om zijn punt duidelijk te maken. Kern van zijn verhaal: het verschil tussen ‘complex problems’ en ‘complicated problems’. Zijn betoog was dat er voor complexe problemen een proces kan worden bedacht om het goed op te lossen. Bij ‘complicated problems’ werkt dat gewoonweg niet. Zo gaf hij als voorbeeld het aannemen van goed personeel. Dit is een ‘complicated problem’ en dat moet je dus niet proberen op te lossen met een proces. Toch zijn er veel bedrijven die software aanbieden om dit probleem op te lossen. “You see why that’s not going to work?”.

Quotes Niels Pflaeging: “brainstorming kills the initial idea!”. “Positions are stupid. We have multiple roles!”

 

Jurgen Appelo – Pioneering Agile
‘Managing for Happiness’ klinkt misschien wat zweverig, maar Jurgen Appelo had juist een praktische kijk op het runnen van een organisatie. Hij gaf aan dat mensen met meer plezier naar hun werk gaan, als ze het gevoel hebben dat de organisatie echt iets te betekenen heeft in de wereld. Een vraag uit het publiek, was er één waar ik mezelf ook op betrapte: “Voor Apple en Facebook is het misschien logisch om een missie te schrijven waarin je de wereld kunt verbeteren, maar hoe doe je dat bijvoorbeeld als zeepfabriek?”. Jurgen gaf toen aan dat je je moet afvragen wat de wereld mist, als je bedrijf niet zou bestaan? Jouw product voegt vast iets toe, wat maakt jouw product of dienst uniek? Als je die vraag echt niet kunt beantwoorden, dan heb je een heel ander probleem.

Ook vertelde hij over Delegation Poker. Werk delegeren is namelijk niet zwart/wit, maar volgens zijn theorie kun je hiervoor een schaal van 1 tot 7 gebruiken. Dit inzichtelijk maken en hier op een goede manier samen over spreken kan met een spelletje Delegation Poker. Bekijk ook: Jurgen Appelo @ TED

Quote Jurgen Appelo: “Don’t use KPI’s anymore, use OKR’s!”

Jurriaan Kamer
Jurriaan hadden we al eens ontmoet bij AEGON en we weten van zijn Agile expertise. Zijn verhaal was wederom inspirerend. Als rode draad gebruikte hij methodes die hij gezien heeft in de Formule 1. Om dit te illustreren toonde hij een filmpje. Hij daagde zijn publiek uit om na te denken over of ze aan het optimaliseren zijn voor efficiëntie of effectiviteit. Een verschil wat je zelf niet direct opvalt, maar waar je bewust mee om kunt gaan.

Quote: “Be aware of hippo’s. That’s the Highest Paid Person’s Opinion, who takes the decision. You can read about this in the book: This is how Google works.”

Mary Gouseti en Menno Vis van Bol.com
Twee medewerkers van Bol.com vertelden trots hun ervaringen bij het bedrijf. Dat is altijd leerzaam en goed om te horen. Zeker als ze open zijn over de fouten die ze in het verleden hebben gemaakt. Ze vertelden hoe belangrijk het is om collega’s vroeg in het ontwikkel- of ontwerpproces te betrekken om zo meer ownership te creëren.

Ondanks dat je kon merken dat ze geen professionele sprekers waren, was het een leuke afwisseling.

 

Leonoor Koomen van ING
Leonoor Koomen is Lead Agile Enterprise Coach ING. Wat ik knap vond is dat ze, voordat ING Agile ging werken, een prachtige functietitel had. Deze heeft ze ingeruild voor kortweg Lead Coach. In haar werk is ook veel veranderd en is ze van een directieve aansturing naar een ondersteunende en faciliterende werkwijze gegaan: “pull not push”.

Om dit te kunnen doen is een duidelijke visie een vereiste en moet je focus houden op wat je wil bereiken en niet hoe. Ze probeert zoveel mogelijk uit het werk van de teams te blijven en communiceert, bij voorkeur met ‘we’ en niet met ‘ik’.

Als tip gaf ze mee de Obeya Room, wat het creatieve brein van een Lean organisatie kan zijn. 

Joakim Sunden van Spotify
Iedereen die zich op internet heeft verdiept in Agile Scrum werken stuit vroeg of laat op het Spotify Model. Zo bleek ook na een vlugge vraag aan het publiek in Amsterdam. Wanneer hij vroeg “wie heeft wel eens van het Spotify Model gehoord?” ging 80% van de vingers omhoog.

Het op internet vaak bejubelde model was allereerst helemaal geen model sprak Joakim. Het is gewoon Scrum, aangepast aan onze behoeftes. Daarnaast is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn bij Spotify. “Pairing is rare”, “we test code… once it’s gone in production”, “we love to listen to Spotify, so everyone is listening to Spotify all the time, with headphones on”, “Autonomy can optimise for comfort, not effectiveness”, “we had a lot of empty Scrumboards”, om er maar een paar te noemen.

Wat Spotify uniek maakt is de ongekend snelle groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. De CEO van Spotify hamerde daar intern ook op en riep regelmatig: “Growth, growth, growth!”. En dan had hij het niet over het aantal abonnees, maar over groei in capabele medewerkers. Zijn visie is dat hij de grootmachten Apple en Facebook alleen voor kan blijven, als hij voldoende capabele mensen heeft.

Momenteel hebben ze voor elke 5 ‘productiekrachten’ 1 manager. “Dat is ook nodig“, zo zei de medewerker van Spotify. “Onze managers zijn culturele ambassadeurs. Ze zorgen er onder andere voor dat teamleden zich meer en meer verantwoordelijk gaan voelen.

Quote Joakim Sunden: “If everyone’s accountable, no one is.”

Conclusie
Het was een lange zit, dat wel, maar zeker een inspirerende dag die ik niet had willen missen. We kunnen weer aan de slag met alle tips en adviezen om onze organisatie sterker, zelfsturend en zelforganiserend te maken!

Daar zitten we dan braaf op een rijtje. Van links naar rechts: Alex, Henk, Youri en ik (Bowie)

Bowie Derwort

Bowie Derwort is Chief Design Officer at Gamebasics. Started as the first employee of Gamebasics back in 2004. Since the beginning responsible for the design of OSM including creating the mascotte. Well known for his frequent travelling. He likes to watch Ajax, play the guitar and create songs with his band.