Gamebasics Hackathon 2016

17 november 2016

Je eigen creatieve idee pitchen en in recordtempo uitwerken. Dat was het recept van de eerste Gamebasics Hackathon. Zeven ideeën werden opgepakt in multidisciplinaire teams waarin programmeurs, designers, testers en marketeers vertegenwoordigd waren. In slechts één week tijd moest een presenteerbaar plan of prototype worden getoond. Een ambitieus doel waar flink aan getrokken moest worden. Maar het resultaat was ongekend.

Wie als passionate professional bij een gamesbedrijf als Gamebasics werkt, zit binnen de kortste keren vol met ideeën. De efficiënte agile omgeving waar altijd de maximale business value wordt nagestreefd, zorgt er echter voor dat veel ingevingen in de praktijk op de plank blijven liggen. Met goede redenen, maar toch zonde. Daarom organiseerde Gamebasics in november 2016 voor het eerst een hackathon, waarin de dagelijkse sleur en structuur werden doorbroken om een creatieve uitspatting mogelijk te maken. Voorheen was er al het concept van een creatieve middag, maar deze sporadische middagen waren te kort om werkelijk prototypes te kunnen maken.

De kick-off

Voorafgaand aan de hackathon werden alle ideeën verzameld. Dit leverde negen concrete plannen op die op de eerste dag op de tribune werden gepitcht. De veertig aanwezigen mochten daarna hun voorkeur kenbaar maken. Opvallend was dat het het ene idee nog grootser was dan het andere. Technische en conceptuele uitdagingen werden niet geschuwd. Prachtig en motiverend, maar het was zeer de vraag of een kleine week genoeg zou zijn voor de teams om hun ambities in tastbare producten om te zetten.

Zeven concepten overleefden de pitchronde: meerdere seizoenen met je team (multi-season), een collectible card game in OSM, 3D stadions, avatars, manager stijlen, OSM in Unity en een multifunctionele chatbot.

Groepjes werden geformeerd rondom deze concepten, en de rollen werden verdeeld. Hierbij werden vaste waarden losgelaten. Een tester besloot te gaan designen, een product owner ging hands-on software schrijven en een developer wilde nu eens een weekje niet met zijn hoofd in de code zitten. Niemand werd hierin beperkt.

De moeizame eerste helft

Het begin was stormachtig. Sommige groepen gingen direct aan de slag, maar de meeste teams kwamen er snel achter dat enig overleg wel noodzakelijk was. Door de nieuwe groepssamenstellingen leerden ze elkaar op een andere manier kennen. Het ambitieniveau van hun plannen vereiste een goede planning en een efficiënte taakverdeling, maar die kwamen niet vanzelf tot stand. In deze eerste dagen vol discussie en trial and error, leek er nauwelijks progressie te zijn. De sfeer was uitstekend, maar voor een buitenstaander moet het meer op totale chaos geleken hebben dan op een geoliede machine.

Sommige concepten werden herzien of totaal omgegooid. De multi-season groep kwam tot de conclusie dat ze het over een totaal andere boeg moesten gooien. Andere teams deden het op het oog rustig aan, in de wetenschap dat ze nog een aantal dagen hadden om hun product te vervolmaken. Het was een moeilijke fase, waarin niet iedereen direct zijn weg wist te vinden. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik halverwege niet wist of het goed zou komen. Zou de hackathon een blijvertje worden of zou het bij een eenmalig experiment blijven?

De spannende tweede helft en de blessuretijd

Na een paar rommelige dagen met veel praten en proberen begonnen er al wat voorzichtige lichtpuntjes te ontstaan. Er ontstonden concretere plannen, beter afgebakende scopes en er was meer inzicht in de te gebruiken technologie.

De groepen konden echt toe gaan komen aan het bouwen van prototypes en het uitwerken van concepten. Hierbij werd goed samengewerkt. Niet alleen binnen de teams, maar ook daarbuiten. Een aantal ideeën bleken goed op elkaar aan te sluiten en hier werd handig gebruik van gemaakt.

Maar zoals altijd wogen de laatste loodjes het zwaarst. De avonden werden benut en zelfs in het weekend werd er door een enkeling nog doorgewerkt in een indrukwekkende eindsprint. Alles om op dinsdag, op de presentatiedag, goed voor de dag te komen en hun collega’s te kunnen imponeren!

D-Day

Op de finaledag zelf werd ‘s ochtends nog koortsachtig gewerkt. Stipt om 11:00 uur moest er worden begonnen met de eindpresentaties. Deze vonden net als de pitches plaats op de tribune van het Gamebasics voetbalstadionkantoor.

Hier bleek al snel dat alle noeste arbeid niet voor niets was geweest. Elk team had iets te bieden, waarbij er niet zelden ‘ooohs’ en ‘aaahs’ in het publiek te horen waren. Applaus heeft zelden verdiender geklonken dan na afloop van deze presentaties.

De groepen die zich in 3D hadden verdiept konden prachtige dingen laten zien, zoals complete stadions die geroteerd en verbouwd kunnen worden in OSM en een avatar waarvoor shirts, hoedjes en attributen kunnen worden gekocht. De chatbot laat je in Facebook Messenger, Skype en Slack half OSM spelen. De collectible card game is prachtig voorbereid, compleet met click-demo en bombastische graphics. Het multi-season concept bevat een career mode waarin je je als manager omhoog kunt werken en ook de manager stijlen zijn uitgewerkt tot in het kleinste detail.

Op de presentaties volgde een stemronde, waarin iedereen zijn favoriete project aan mocht wijzen. Geen makkelijke keuze omdat er zoveel moois werd getoond. Toen de stemmen waren geteld, mochten de leden van de avatar groep zich de trotse winnaars van deze eerste Gamebasics Hackathon noemen. Op de voet gevolgd door het 3D-stadion. Maar alle groepen hebben een eervolle vermelding verdiend.

De opbrengst

Er volgt nog een officiële evaluatie, maar het staat nu al vast dat deze eerste hackathon een groot succes was. De opbrengsten waren buitengewoon! Wie dinsdag de presentaties heeft bijgewoond, zal overweldigd zijn door de creatieve kracht van wat veertig professionals in slechts een paar dagen tijd tot stand kunnen brengen. En wie de overige dagen in ons kantoor aanwezig was, zal tot de conclusie komen dat er een unieke sfeer hing van enthousiasme, passie en innovatie.

Voordat de opgeleverde prototypes productiewaardig zijn voor onze 4 miljoen gebruikers, zullen ze nog verder moeten worden uitgewerkt. Maar zoveel creativiteit en resultaat binnen zo’n korte tijd kan alleen maar als je buiten de kaders werkt. En dat is precies wat de hackathon mogelijk heeft gemaakt.

Hieronder wat sfeerimpressies van dit unieke event.

Deel dit artikel