Gamebasics naar de Game Developers Conference 2019

Gamebasics naar de Game Developers Conference 2019

Op 16 maart 2019 stroomde San Francisco weer vol met enthousiaste professionals uit de gameindustrie voor de jaarlijkse Game Developers Conference (GDC). In totaal kwamen 29000 uit alle hoeken van de wereld naar dit vijfdaagse mega-evenement en wij waren er ook bij. Met vier man sterk hadden we keuze uit zo’n 780 presentaties. Natuurlijk valt er ook genoeg leuks te vertellen over bijvoorbeeld het bezoeken van de NBA wedstrijd van de Golden State Warriors (Go Warriors!), het wandelen door Chinatown of het fietsen langs de Golden Gate Bridge, maar we waren daar uiteindelijk voor de beurs. Daarom bespreek ik graag onze persoonlijke favorieten! “alright here goes!”

    Independence and Responsibility: How Supercell’s Culture made Brawl Stars Possible – Supercell
    Frank Keienburg werkte aan Brawl Stars. Geeft inzicht in de cultuur van Supercell en wat ze doen om games te maken en killen en hoe dat is gegaan met Brawl Stars.

    Keeping your F2P game fresh through Live Operations – Veronique Lallier, Hi-Rez, Smite
    Inspiratie over hoe je omzet kunt verhogen door middel van events/LiveOps terwijl je de gebruikers blij maakt met gratis nieuwe content.

    Reinventing ‘God of War’
    God of War kwam vorig jaar uit en werd bekroond met allerlei game of the year awards. Deze talk geeft inzicht in hoe de creative director Cory Barlog de reboot van een lang bestaande franchise pitchte.

    Google Stadia
    Mag niet ontbreken in het lijstje opvallende talks aangezien dit mogelijkerwijs één van de ‘groundbreaking announcements of our century’ is. (Voor wat betreft gaming uiteraard). Google legt uit wat ze van plan zijn met hun streamingdienst (een soort Netflix dus, maar dan voor games).

    Design of Subnautica by Charlie Cleveland (Unknown Worlds)
    Een sterke presentatie over een adventuregame waarin het ontdekken van de onderwaterwereld centraal staat. In de talk laat hij zien hoe ze van prototype tot een succesvolle game gekomen zijn en welke visie daarin leidend is geweest. Hij bespreekt game mechanics, design pillars, MVP, design for emotion en hun allereerste verrassende prototype.

    Deconstructor of Fun: Breaking Down Top Mobile Games
    Het eerste deel van deze talk geeft ze zeer goed inzicht in de markt van de Idle Games aan de hand van het succesvolle Idle Miner Tycoon. Wat zijn succesfactoren en hoe zou je dit kunnen toepassen op een nieuwe game? Er worden statistieken getoond, de markt wordt in kaart gebracht en de game mechanics worden ontleed zoals ze dat bij Deconstructor of Fun wel vaker doen.
    Het tweede deel gaat over Brawl Stars waarin ze antwoord geven op de vraag: “why did it succeed and what is there to learn?”, nuff said.

    Design Philosophies and Lessons from Developing ‘Merge Dragons!’
    Goed verhaal over alle aspecten van de game. Je krijgt inzicht in het spel en waarom dit een succes is geworden. Veel over gameplay, ux en monetization.

    Pitch Day I
    Hoe breng je een nieuw game concept goed over de bühne? 5 indie studio’s die ieder 5 minuten krijgen om hun project te pitchen aan een panel van venture capitalists.

Veel is door bezoekers van de GDC terug te zien via de GDC Vault. Als je de beurs dit jaar niet hebt bezocht kun je een lidmaatschap nemen (let op: prijskaartje hiervoor is $550,-). Met zijn vieren hebben we bijna 100 verschillende talks bekeken, zeker niet alles. Grote kans dat je overweldigt wordt door het enorme aanbod. Fluister daarom zachtjes tegen jezelf: “ik kan geen dingen missen, ik alleen maar dingen meemaken”, dat helpt 😉

Bowie Derwort

Bowie Derwort is Chief Design Officer at Gamebasics. Started as the first employee of Gamebasics back in 2004. Since the beginning responsible for the design of OSM including creating the mascotte. Well known for his frequent travelling. He likes to watch Ajax, play the guitar and write music for his band.

Leave a Reply