Gamebasics opent eigen Usability Lab voor gebruikerstests

30 november 2015

Gamebasics heeft in oktober een eigen Usability Lab gebouwd en in gebruik genomen. Dit UX-lab stelt Gamebasics in staat gebruikerstesten te organiseren, waarmee nauwkeurig in kaart kan worden gebracht hoe OSM gebruikt en beleefd wordt vanuit de ogen van de gebruiker.

Bij Gamebasics proberen we ons zo goed als het kan in te leven in onze gebruikers, omdat we willen zorgen voor een optimale speelbeleving van OSM. Door het jarenlange succes hebben we op dit vlak aardig wat zelfvertrouwen opgebouwd. Maar dit werd ook een valkuil, heb ik gemerkt. Wanneer we eens over de schouder meekeken van nieuwe gebruikers, bleek dat er meer dan we in eerste instantie wilden toegeven onduidelijk was.

Op een kennisuitwisselingsdag bij Aegon maakte ik met een groepje van Gamebasics kennis met het usability lab. De nieuwe versie van onze website werd door een testbegeleider aan een gebruiker voorgelegd terwijl wij vanuit de analysekamer achter een spiegelwand meekeken en meeluisterden. Telkens wanneer de gebruiker tegen iets onduidelijks aanliep dacht iedereen bij zichzelf “tsja, daar was ik ook niet uitgekomen als ik het nooit eerder had gezien”. Die inzichten uit dit eerste onofficiële testmoment zetten ons aan het denken over verbeteringen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Het was me duidelijk dat ook wij behoefte hadden aan gebruikerstesten. Met testspecialist Rob de Vries ging ik aan de slag. Al snel bleek dat de setup bij Aegon een brug te ver was. Hun lab nabouwen zou alleen mogelijk zijn met een aanzienlijke investering. Maar dat was ook niet direct nodig. Daarom besloten we met de basis te beginnen. We richtten een afgesloten ruimte in ons kantoor, onder de stadiontribune, in met twee computers tegenover elkaar. Met de software Camtasia, Reflector 2 en TeamViewer geïnstalleerd hadden we ons lab gebruiksklaar.

De eerste twee testsessies voerden we uit met twee personeelsleden, die niet betrokken waren bij de ontwikkeling van OSM. Hoewel we de ervaring nog misten om op het juiste moment de juiste vragen te stellen, eindigde deze testsessie al met een schat aan nieuwe informatie. Ons eigen testlab was geboren.

Voor een tweede testsessie vroegen we een aantal bekenden van buiten het bedrijf. We maakten van tevoren een plan zodat we wisten welke onderdelen we wilden testen. Omdat de drie testpersonen precies dezelfde schermen hadden gezien konden we de testresultaten onderling vergelijken. In de daaropvolgende testsessies nodigden we ervaren OSM-ers uit en probeerden we steeds beter voor ogen te hebben wat we wilden testen. We stuurden de testers door een stappenplan heen zonder hen hierbij te helpen.

Nu we iedere test weer mooie nieuwe resultaten verzamelen, is het aan ons om die om te zetten in verbeteringen. Aan het enthousiasme van de testers zal het niet liggen. Zij krijgen een nieuwe versie van OSM te zien, die voor het grote publiek nog geheim is. Hoewel we op zoek zijn naar verbeterpunten, nemen we ook de vele complimenten graag in ontvangst!

We voeren inmiddels bijna wekelijks testen uit. Wil je helpen als tester OSM te verbeteren? Meld je dan aan via info@gamebasics.nl.

Deel dit artikel