OSM heeft oog voor slechtzienden

OSM heeft oog voor slechtzienden

Of je nu een spelletje speelt op je mobiel, of dat je werkt bij een game studio, je staat er niet snel bij stil dat er blinden en slechtzienden zijn die ook graag willen gamen. Terwijl we dagelijks worden overspoeld met nieuwe games, is er voor blinden en slechtzienden maar bar weinig keus. Dat realiseerde Galip (iOS‑ontwikkelaar en Community Manager bij Gamebasics) zich na het ontvangen van berichten van onze slechtziende OSM‑spelers…

“Hello everyone,

My name is Doerak (naam gefingeerd ivm privacy), I’m one of the blind guys who play OSM.

First of all, congratulations on the game that I really find very much beautiful and, above all, something not seen every day, very accessible even to those who, like me, use a screen reader for both the phone and for the pc.

In this regard, I would like to ask if there is a way to understand what kind of referee will direct the game, from an accessible point of view: so that depending on the color one can understand its severity but for those who do not sees all this is inaccessible because the programs we use are not there allow to decipher the images or the colors connected.

Same goes for the progress bars of players like those of the form; I know that they are there because the program announces them but it does not tell me the status of the bar; would it be possible to have one description even in percentages only?

For the rest, believe me, this is one of the best games for non-blind; I know you have other, much more important things to do, but small improvements could make our life easier. :-))

Thanks in advance for your help.

See you soon.”

Op 2 april las ik het bovenstaande bericht afkomstig van een slechtziende OSM‑speler. Het was één van de vier berichten die we die week ontvingen die gingen over “accessibility in OSM”.

Nu hebben we door de jaren heen wel eens vaker suggesties gekregen om OSM te verbeteren voor slechtziende gebruikers, maar nooit zoveel binnen korte tijd. Ik vermoed dat de update van het nieuwe Dashboard de reden is, waar de strengheid van de scheidsrechter niet meer tekstueel, maar visueel wordt weergegeven.

“Waarom zorgt dat voor problemen?”, vraag je je misschien af. Nou, wanneer er tekst op je scherm wordt weergegeven, kan je door middel van de ‘VoiceOver’ op iOS of via de ‘TalkBack’-modus op Android die tekst uitspreken wanneer je erop tapt. Super handig!

Helaas – doch begrijpelijk – werkt dit niet met afbeeldingen. Je telefoon is (nog) niet slim genoeg om te begrijpen wat al die pixels en kleuren betekenen. Hierdoor konden slechtziende OSM‑spelers niet zien hoe streng de scheidsrechter was voor hun volgende wedstrijd. En dat is natuurlijk essentiële informatie om OSM goed te kunnen spelen.

Screenshot dashboard osm

Onlangs hadden we besloten om voor onze iOS‑versie twee weken focus te hebben op het oplossen van bugs, dus greep ik de kans om dit gelijk goed aan te pakken!

Ik reageerde op de berichten en vroeg de slechtziende gebruikers waar ze binnen OSM het meest moeite mee hadden. Dit resulteerde in een mooie lijst concrete punten waar ze tegenaan liepen. Naast het eerder genoemde scheidsrechter-probleem bleken gebruikers in VoiceOver-mode ook moeite te hebben om schermen met pop-ups te sluiten en in sommige gevallen kon je in VoiceOver-mode je to-do-lijst niet eens openen!

Verder werkte het bespioneren van de opstelling van je tegenstander niet goed, en was het een compleet raadsel hoeveel fitness of moraal je spelers nog hadden en zodoende was het lastig om je tactiek aan te passen.

Aan de slag!

Ik had tot dat moment geen ervaring met accessibility-ondersteuning in iOS. Vooral omdat dit standaard (by default) al voor alle teksten en knoppen wordt gedaan. Na kort onderzoek kwam ik er achter dat dit eigenlijk super makkelijk was om in te bouwen. “Hoe makkelijk?”, vraag je? Laat ik voor de ontwikkelaars onder ons het fitness-balkje als voorbeeld nemen.

Dit is een plaatje (het kader) met een ander plaatje (de groene balk) erin, in de code genaamd ‘fitnessBarView’. Technisch gezien onmogelijk voor het systeem om er tegen de slechtziende gebruiker iets zinnigs over te zeggen. Dus dan gaan wij dat maar doen!
Eerst geven we aan dat er op getapt kan worden:

fitnessBarView.isAccesibilityEnabled = true

Vervolgens geven we aan wat er uitgesproken moet worden wanneer je erop tapt:

fitnessBarView.accesibilityValue = {fitnessPercentage}

Wanneer de slechtziende gebruiker nu op het fitness-balkje tapt wordt het percentage uitgesproken. So that’s it!

screenshot-osm-playercard

OSM spelers die spelen in VoiceOver mode krijgen voortaan een kruisje te zien bij pop-ups

Omdat het makkelijker was dan vooraf gedacht, hebben we gelijk alles aangepakt wat op het lijstje stond. Inmiddels staat de update een week live en hebben we al meerdere positieve berichten ontvangen van gebruikers die de app gebruiken in VoiceOver-mode!

“Hartelijk dank aan iedereen van iemand die al lang problemen heeft in sommige delen van het spel als een visueel gehandicapte gebruiker. Nu speel ik veel comfortabeler met de laatste update.”

“Bedankt voor de nieuwste update!
Iedereen bedankt voor de nieuwste update die het voor mij makkelijker heeft gemaakt om te spelen.”

Persoonlijk heb ik hier twee waardevolle lessen uitgehaald. Ten eerste zijn er meer slechtziende gebruikers dan dat je in eerste instantie zou denken. Ten tweede kost het technisch gezien weinig moeite om hier betere ondersteuning voor aan te bieden.

Ik zal hier in ieder geval voortaan rekening mee houden bij elke nieuwe feature die we bouwen. De eerstvolgende punten om te verbeteren hebben we inmiddels alweer doorgekregen!

“Nice job on the improvements for visually impared users. Unfortunately, a problem occured, which prevents voiceover from scrolling through the players in the training list by swiping left or right. It would be very nice if you can fix it too. Thanks for the improvements you have done.”

“Thanks for the accessibility

Excellent the last update, since they improved some things for the screen readers. In this update who we use screen readers talking about my person the VoiceOver, it complicates us when sending a player to train because when moving around the screen I return to the first player on the list. There is also a failure in the tactics section, To go to the right to choose the game system. When passing the Game System that I have, there is a space where the VoiceOver does not read anything and changes me the way to the first page that is long balls.

I appreciate the effort you make so that more people with visual disabilities can be part of the players of this excellent game. Hoping these little mistakes can be corrected, receive my congratulations and thanks for being inclusive”

Tot slot is het lijstje voor TalkBack-verbeteringen die we voor de Android-versie van OSM kunnen doen inmiddels opgevraagd bij gebruikers en gaan we ook daar t.z.t. mee aan de slag.

Iedereen het gevoel geven om manager te zijn van zijn of haar favoriete club is nou eenmaal het motto van OSM, óók als je slechtziend bent!

Galip Çalışkan
iOS Developer | Community Manager
Team Rocket (OSM)

Galip Çalışkan

Fenerbahçe supporter in hart en nieren. Houdt van voetballen, gamen en programmeren. Heeft dit allemaal kunnen combineren bij Gamebasics Studio als iOS Developer van OSM, waar hij sinds kort ook Community Manager van is.