03 april 2015
Steven Chiang, een ervaren games executive is binnengehaald door Gamebasics als strategisch adviseur van het managementteam.
“Steven’s kennis en ervaring in de gameswereld zijn legendarisch en van onschatbare waarde voor ons”, zegt Jeroen Derwort, CEO productontwikkeling van Gamebasics. “Hij stond aan de basis van een aantal grote sportspellen en free-to-play games in de laatste twee decennia, waaronder FIFA, Madden NFL en Farmville. Ik vind het geweldig dat hij zich aan ons heeft verbonden als strategisch adviseur.
Begin 2014 bezochten we de Games Development Conference in San Francisco. Hier leerden we Steve kennen. Hij was direct enthousiast over Gamebasics en ons product Online Soccer Manager (OSM), maar hij was destijds nog in dienst bij Zynga als Executive Vice President of Games. Een paar maanden later, nadat hij daar afscheid had genomen, nam hij contact met ons op. Hij leerde onze ambities kennen en bood aan om ons te helpen.”
Steven Chiang heeft de laatste twintig jaar topposities vervuld bij enkele van de meest prestigieuze gaming bedrijven ter wereld. Bij Zynga, zijn laatste werkgever, was hij Executive Vice President of Games. In deze rol leidde hij de free-to-play game ontwikkeling op iOS, Android en Facebook. Daarvoor was hij Senior Vice President bij Electronic Arts, verantwoordelijk voor de wereldwijde productontwikkeling van het EA Sports label. Chiang is medeoprichter van Tiburon Entertainment, dat hij verkocht aan Electronic Arts in 1998. Hij is in het bezit van een Bachelor in Electrical Engineering van de Columbia University.
Naast zijn adviseurschap bij Gamebasics is Steven Chiang bestuurslid bij internationale gamesbedrijven als The Topps Company, Inc. Virtuos Ltd. en Neoconix, Inc.
Gamebasics Zoetermeer ontwikkelt Online Soccer Manager (OSM), een voetbalgame die wereldwijd door bijna 5 miljoen voetballiefhebbers wordt gespeeld. Met de hulp van Chiang bouwt Gamebasics aan een nieuwe versie van Online Soccer Manager, die in de zomer van 2015 uit zal komen. OSM 3.0, zoals het project heet, moet de missie van het bedrijf om ‘alle voetballiefhebbers ter wereld het gevoel geven dat ze manager zijn van hun favoriete club’, een stuk dichterbij gaan brengen. Onderdeel van OSM 3.0 zijn de voetbalrechten van de eredivisieclubs, clublogo’s en spelersfoto’s.