Van een online game naar een social game

08 maart 2018

Lees een willekeurig artikel over hoe je een goede casual game maakt en het eerste advies is altijd: zorg dat het een social game is. Dat social game een buzzword is geworden maakt het ook een abstract begrip. Je moet het vooral doen, maar wat het nu precies is blijft vaak onduidelijk. Dooddoeners als ‘zorg dat je spelers hun vrienden uit kunnen nodigen’ steken dan vaak de kop op. Daar zal iedereen het mee eens zijn. Maar hoe dan?

De missie van OSM was een lange tijd: “We willen de beste sociale voetbalmanager in de wereld zijn”. En we waren ervan overtuigd dat we dat ook waren. OSM is namelijk heel tof om met je vrienden of met compleet vreemden aan de aan de andere kant van de wereld te spelen. Het heet niet voor niets Online Soccer Manager. Toch wilden we het nog beter doen.

Hoe maken we OSM écht een social game? We besloten dat ‘leuk om online met vrienden te spelen’ niet goed genoeg meer was. Je moest elkaar daadwerkelijk nodig hebben om OSM te spelen. En dan niet om elkaar een leven te geven à la Candy Crush maar om elkaar te ondersteunen in de kern van het spel. Die zoektocht met elkaar maken was moeilijk, lang en vooral heel leuk. Wat bleek? De ideale feature om dit voor elkaar te krijgen was al ooit bedacht door onze community van ervaren spelers!

Deze feature heette Crews en voldeed aan de behoefte van onze ervaren spelers om in groepsverband tegen en met elkaar OSM te spelen. Nu werd de uitdaging om dit voor ál onze spelers interessant te maken en te bouwen voor onze native iOS en Android apps. Een feature die dus tegelijkertijd toegankelijk en uitdagend moest zijn. Een feature die leuk én mooi moest zijn. Vernieuwend én vertrouwd. En dus altijd samen.

Dit proces resulteerde maandag 5 maart in het live zetten van Crews voor een gedeelte van onze spelers. Welk gedeelte? Dat was een makkelijke keuze, die viel op onze trouwste community: Nederland. Na een beta-periode waarin enthousiastelingen de feature alvast konden spelen (en die wij natuurlijk gebruikte om waardevolle feedback te verzamelen) hadden we het vertrouwen om ons nieuwste kindje aan onze spelers te laten zien. Daarmee zette Gamebasics de volgende stap naar een echte social game.

Deel dit artikel